no-img

ادامه مطلب

DOC
بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات
doc
دی ۸, ۱۳۹۴
تعداد صفحه:156
۵,۰۰۰ تومان
۵,۰۰۰ تومان – خرید

بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات


بررسی رابطه بين فرهنگ سازمانی و بكارگيری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران(ICT) ارتباطات

فرهنگ سازماني، نوعي برنامه ريزي انديشه جمعي است كه در ساليان اخير به عنوان يك تفكر غالب در عرصه سازمانهاي مطرح بوده است. اين انديشه جمعي، متمايز كننده اعضا از يك گونه به گونه ديگر است. هر كس به نوعي با جمع و گروههاي انساني كاركرده باشد، از وجود اين پديده مهم سازماني آگاه است. اين پژوهش به منظور بررسي رابطه فرهنگ سازماني و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است.

روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع همبستگي است، جامعه آماري كليه كاركنان اداري آموزش و پرورش به تعداد ۲۶۵۹ نفر داراي تحصيلات ديپلم تا دكتري در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفي طبقه اي ۳۳۰ نفر انتخاب گرديده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته فرهنگ سازماني بر مبناي ويژگيهاي هفت گانه رابينز و پرسشنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات بر مبناي مهارتهاي هفتگانه ICDL بوده است. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ براي فرهنگ سازماني ۹۰/۰ و اعتبار پرسشنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات ۸۶/۰ تعيين گرديده است.

براي تجزيه و تحليل سوالات پرسشنامه و بررسي سؤالهاي علاوه بر آمار توصيفي، آزمون t با دو نمونه مستقل، آزمون خي دو و آزمون ضريب همبستگي پيرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتايج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زير است:

  • بين فرهنگ سازماني و بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات رابطه وجود دارد.
  • ميزان بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين كاركنان سازمان پايين مي باشد.
  • بين ويژگيهاي فرهنگ سازماني (نوآوري و ريسك پذيري، توجه به افراد، توجه به گروه، تهور طلبي) با بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداري وجود دارد ولي بين سه ويژگي ديگر از ويژگيهاي فرهنگ سازماني (شامل توجه به جزئيات، نتيجه محوري و ثبات و حفظ وضع موجود) با بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات رابطه معناداري وجود ندارد.
  • ميزان بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در بين كاركنان زن و مرد يكسان مي باشد.

دوران جديد كه به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد، بشر امروز جامعه­اي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT ) را تجربه مي­كند كه از ويژگيهاي خاص خود برخوردار است. چنين جامعه­اي را جامعه اطلاعاتي مي­گويند (صرافي زاده، ۱۳۸۳ ، ص ۵).

جامعه اطلاعاتي جامعه­اي است كه در آن زندگي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي افراد جامعه به فناوري اطلاعات و ارتباطات وابسته است و جامعه­اي است كه در آن مردم در محل كار ، منزل و حتي در اماكن تفريحي از اين تكنولوژي­ حداكثر استفاده را مي­برند.

بر خلاف دوران گذشته كه اطلاعات و تكنولوژي در اختيار صاحب نظران فن و صنايع قرار داشت و مشروعيت آن نيز به تاييد و تصديق آنان مرتبط بود در جامعه جديد اطلاعات تكنولوژيستها علماي اجتماعي و مردم معمولي نيز مرتبط با تكنولوژي اطلاعاتي قرار گرفته و بخشي از زندگي روزمره آنان شده است. زيرا اطلاعات و اخبار در گروه نيازهاي اساسي همه مردم قرار گرفته است و توليدات آن استفاده همه جانبه دارد. در حالي كه در دوران گذشته استفاده از تكنولوژي مرتبط با قشر خاصي بود و فراگيري زيادي نداشت (آذرخش، مهراد،۱۳۸۳،ص ۲۵).

فصل اول: كليات پژوهش

۱-۱- مقدمه                                                                                                     ۴

۲-۱- بيان مسئله                                                                                                         ۶

۳-۱- اهميت ضرورت پژوهش                                                                                 ۷

۴-۱- انگيزه پژوهش                                                                                            ۹

۵-۱- هدف پژوهش                                                                                            ۹

۶-۱- سوال پژوهش                                                                                            ۱۰

۷-۱- تعاريف عملياتي                                                                                          ۱۱

فصل دوم: ادبيات و پيشينه پژوهش

۱-۲- مباني نظري پژوهش

۱-۱-۲- فرهنگ سازماني                                                                                      ۱۴

۲-۱-۲- تعاريف فرهنگ سازماني                                                                             ۱۵

۳-۱-۲- اهميت فرهنگ سازماني                                                                             ۱۷

۴-۱-۲- خصوصيات فرهنگ سازماني                                                                         ۲۰

۵-۱-۲- منابع فرهنگ                                                                                         ۲۲

۶-۱-۲- شيوه پيدايش فرهنگ                                                                                ۲۲

۷-۱-۲- انواع فرهنگ سازمان                                                                                 ۲۳

۸-۱-۲- رابطه فرهنگ سازماني با رضايت شغلي                                                            ۲۸

۹-۱-۲- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان                                                                     ۲۸

۱۰-۱-۲- فرهنگ سازماني و توسعه                                                                          ۲۹

۱۱-۱-۲- نقش فرهنگ سازماني در مديريت دانش                                                                   ۲۹

۱۲-۱-۲- رابطه فناوري و فرهنگ                                                                                      ۳۰

۱۳-۱-۲- رابطه فرهنگ و مديريت                                                                           ۳۱

۱۴-۱-۲- رابطه فرهنگ و رفتار سازماني                                                                     ۳۱

۱۵-۱-۲- كاركرد فرهنگ سازمان                                                                             ۳۱

۱۶-۱-۲- زنده نگه داشتن فرهنگ                                                                            ۳۲

۱۷-۱-۲- عوامل موثر در تغيير فرهنگ سازماني                                                            ۳۳

۱۸-۱-۲- تغيير فرهنگ سازماني                                                                             ۳۴

۱۹-۱-۲- فرهنگ سازماني سالم و فرهنگ سازماني بيمار                                                  ۳۵

۲۰-۱-۲- الگوي اساسي براي تبيين و تشريح فرهنگ سازماني                                            ۳۵

۱-۲۰-۱-۲- الگوي آجيل پارسونز                                                                             ۳۵

۲-۲۰-۱-۲- الگوي اوچي                                                                                      ۳۶

۳-۲۰-۱-۲- الگوي پيترز و واترمن                                                                           ۳۷

۴-۲۰-۱-۲- الگوي ليت وين و اترينگر                                                                       ۳۹

۵-۲۰-۱-۲- الگوي كرت لوين                                                                                ۴۰

۶-۲۰-۱-۲- الگوي منوچهر كيا                                                                               ۴۰

۲-۲- فناوري اطلاعات و ارتباطات

۱-۲-۲- تاريخچه فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                               ۴۲

۲-۲-۲- مفهوم فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                                  ۴۳

۳-۲-۲- چيستي فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                                ۴۶

۴-۲-۲- كشورهاي جهان از نظر زير ساخت هاي لازم اداره مديران آنها از جهت دستيابي              ۴۹

به فناوري اطلاعات و ارتباطات و…

۵-۲-۲- كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

۱-۵-۲-۲- پول الكترونيك                                                                                     ۵۰

۲-۵-۲-۲- تجارت الكترونيك                                                                                  ۵۱

۳-۵-۲-۲- دولت الكترونيك                                                                                   ۵۳

۴-۵-۲-۲- نشر الكترونيك                                                                                     ۵۴

۵-۵-۲-۲- پارك هاي فناوري                                                                                 ۵۴

۶-۵-۲-۲- شهر اينترنتي                                                                                       ۵۶

۷-۵-۲-۲- دهكده جهاني                                                                                      ۵۶

۶-۲-۲- شاخص هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

۱-۶-۲-۲- مفاهيم اساسي فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                     ۵۷

۲-۶-۲-۲- استفاده رايانه و مديريت فايل Windows                                                     ۵۸

۳-۶-۲-۲- واژه پردازها Word                                                                               ۵۸

۴-۶-۲-۲- صفحه گسترها Excel                                                                            ۵۹

۵-۶-۲-۲- بانك اطلاعاتي Access                                                                          ۵۹

۶-۶-۲-۲- ارائه مطلب Power point                                                                     ۶۰

۷-۶-۲-۲- اينترنت Internet                                                                                ۶۰

۷-۲-۲- ظهور اينترنت                                                                                         ۶۲

۸-۲-۲- اينترنت چيست                                                                                       ۶۲

۹-۲-۲- شبكه عنكبوتي جهاني                                                                               ۶۳

۱۰-۲-۲- موتورهاي جستجو و بازاريابي اطلاعات                                                            ۶۳

۱۱-۲-۲- فناوري پوش                                                                                         ۶۴

۱۲-۲-۲- ارتباطات شبكه اي                                                                                  ۶۴

۱۳-۲-۲- راهكارهاي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات                                               ۶۶

۱۴-۲-۲- نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                                 ۶۶

۱۵-۲-۲- ارزش فنا وري اطلاعات و ارتباطات                                                               ۶۷

۱۶-۲-۲- توانايي هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                          ۶۹

۱۷-۲-۲- راهبردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                           ۷۰

۱۸-۲-۲- گروه بندي فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                           ۷۰

۱۹-۲-۲- محدوده فعاليت هاي اطلاعاتي و ارتباطي                                                         ۷۲

۲۰-۲-۲- نظام هاي اطلاعاتي و ارتباطي                                                                     ۷۲

۲۱-۲-۲- نظامهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي از طريق محمل هايي اطلاعات رابه طور                       ۷۴

سريع و روز آمد در اختيار استفاده كنندها قرار مي دهد…

۲۲-۲-۲- تكنولوژي نوين اطلاعات و ارتباطات                                                               ۷۷

۲۳-۲-۲- نظم نوين اطلاعات و ارتباطات                                                                     ۷۹

۲۴-۲-۲- فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگي آينده                                                     ۸۰

۲۵-۲-۲- مشكلات كشورهاي در حال توسعه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات                    ۸۱

۲۶-۲-۲- نحوه تأثير فناوري اطلاعات بر ساختار سازمان                                                    ۸۴

۲۷-۲-۲- فناوري اطلاعات و ارتباطات و تأثير آن بر تحولات ساختار جامعه                              ۸۵

۲۸-۲-۲- فناوري اطلاعات و ارتباطات، نياز امروز مديران فردا                                              ۸۶

۲۹-۲-۲- مديريت فناوري اطلاعات IT                                                                       ۸۷

۳-۲- پيشينه پژوهش                                                                                           ۸۸

۱-۳-۲- پژوهش هاي داخل كشور                                                                             ۸۸

۲-۳-۲- پژوهش هاي خارج كشور                                                                             ۹۲

 

فصل سوم: فرايند پژوهش

۱-۳- روش پژوهش                                                                                             ۱۰۳

۲-۳- جامعه پژوهش                                                                                            ۱۰۳

۳-۳- نمونه و روش نمونه گيري                                                                               ۱۰۳

۴-۳- ابزار پژوهش                                                                                               ۱۰۴

۱-۴-۳- پرسشنامه فرهنگ سازماني                                                                           ۱۰۴

۲-۴-۳- پرسشنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات                                                              ۱۰۴

۵-۳- چگونگي تعيين روايي و پايايي ابزار پژوهش                                                           ۱۰۵

۶-۳- روش جمع آوري اطلاعات                                                                              ۱۰۵

۷-۳- روشهاي تجزيه و تحليل آماري                                                                          ۱۰۶

 

فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده هاي آماري

۱-۴- مقدمه                                                                                                     ۱۰۸

۲-۴- اطلاعات عمومی                                                                                         ۱۰۹

۳-۴- توصيف داده ها                                                                                           ۱۱۲

۴-۴- تحليل داده ها                                                                                             ۱۳۰

 

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري

۱-۵- بحث و نتيجه گيري                                                                                      ۱۵۲

۱-۱-۵- تفسير سوال اصلي پژوهش                                                                          ۱۵۲

۲-۱-۵- تفسير سوالات فرعي پژوهش

۱-۲-۱-۵- تفسير سوال فرعي اول پژوهش                                                                   ۱۵۳

۲-۲-۱-۵- تفسير سوال فرعي دوم پژوهش                                                                  ۱۵۴

۳-۲-۱-۵- تفسير سوال فرعي سوم پژوهش                                                                  ۱۵۵

۲-۵- نتيجه كلي                                                                                               ۱۵۶

۳-۵- محدوديتها و مشكلات پژوهش                                                                          ۱۵۷

۴-۵- پيشنهادهاي پژوهش                                                                                     ۱۵۷

۵-۵- خلاصه پژوهش                                                                                           ۱۵۹

 

منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسي                                                                                            ۱۶۳

فهرست منابع لاتين                                                                                             ۱۶۹

 

ضمايم

پرسشنامه فرهنگ سازماني

پرسشنامه فناوري اطلاعات



موضوعات :
پایان نامه , مدیریت

درباره نویسنده

تک پروژه بزرگترین مرجع برای دانشجویان

تک پروژه 123 نوشته در مرجع پایان نامه، مقاله، کتاب، پروژه دانشجویی، کنکور، استخدامی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *