no-img

ادامه مطلب

DOC
مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
doc
آذر ۲۶, ۱۳۹۴
تعداد صفحه:89
۱۰,۰۰۰ تومان
۱۰,۰۰۰ تومان – خرید

مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی


مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی

امروزه ورزش بخشی از زندگی مردم است. رقابت شدید برای بالارفتن از سکوهای افتخار و کسب مدال­های رنگارنگ مسابقات جهانی و المپیک و بهره­ گیری از اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این افتخارات موجب شده است که دولت­ها و جوامع به ­طور گسترده­ای برای تربیت­ و آماده­ سازی قهرمانان سرمایه­ گذاری کنند. همراه با افزایش توجّه به ورزش قهرمانی، علوم ورزشی نیز به­کمک ورزشکاران آمده تا راه­های بهبود اجرا و ربودن گوی سبقت از دیگران را برای آن­ها هموارتر کند. یکی از زمینه­های علوم ورزشی که در سال­های اخیر موجب ارتقای کیفیّت اجرای ورزشکاران و ثبت رکوردهای بهتر و برتری آن­ها در رقابت­هاي ورزشي شده است، علم روان­شناسی است. روان­شناسی ورزش از یافته­ های روان­شناسی برای مطالعۀ رفتار حرکتی استفاده می­کند و به یادگیری و اجراي حرکتی و اجرا توجّه دارد و عوامل روان­ شناختی مؤثر بر یادگیری و اجراي مهارت­های حرکتی را بررسی می­کند (عبدلی، ۱۳۸۴). به­ عبارت ديگر روان­شناسی ­ورزش یعنی به­کار بردن نظریه­ های روان­شناسی در زمینه­ های مختلف ورزش مانند مربی­گری و آموزش، تا از تکنیک­های ارزیابی روان­شناسی و راهبردهای مداخله­ای برای کمک به افراد جهت نیل به اجرای برتر استفاده کند و به دلیل این­که با تجزیه و تحلیل رفتار انسان در رشته­ های مختلف ورزشی در ارتباط است، بر جنبه­های ذهنی اجرا متمرکز می­شود. برنامۀ تمرین مهارت­های روانی متوجّه همین هدف است. یادگیری کنترل انرژی روانی، تنظیم فشارهای روانی، مهارت­های توجّه و تدوین اهداف واقعی و در عین ­حال رقابتی، نه­ تنها در ورزش، بلکه در هر کوششی که برای رسیدن به موفقیّت صورت می­گیرد، از مهارت­های مفید به­شمار می­روند (عبدلی، ۱۳۸۴). امروزه در سطح بالای رقابتی، به­دلیل برابر بودن سطح مهارت ورزشکاران، در نتیجه ورزشکاران به چیزی فراتر از تمرینات فشرده و تلاش­های مستمر نیاز دارند که یکی­از آن­ها آمادگی روانی می­باشد. مربیان در تمام سطوح از مهارت­های روان­شناختی، مانند کنترل هیجان، تصویرسازی ذهنی، هدف­چینی، بازداری تفّکر، توجّه و تمرکز و افزایش اعتماد به­نفس کمک می­گیرند تا ورزشکاران را در اجرای بهتر یاری دهند.

فصل اول: طرح تحقیق

 

مقدمه                                                              ۲

بیان مسئله

ضرورت و اهمیت تحقیق                                             ۶

اهداف تحقیق    ۸

فرضیات تحقیق                                                         ۸

محدودیت­های تحقیق              ۹

واژه­ها و اصطلاحات                                                             ۹

فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق

تعریف توجّه                                                                        ۱۲

تاریخچۀ توجّه                                                           ۱۳

نظریه­های توجّه                                                                         ۱۳

کانون توجّه                                                                ۱۸

شیوه­های توجّه                        ۱۹

ویژگی­های توجّه                       ۲۰

هوشیاری و توجّه                   ۲۱

توجّه­ انتخابی                                                                            ۲۱

توجّه و سطح مهارت                                           ۲۲

رابطۀ توجه و اجرا                                ۲۳

دستورالعمل­های آموزشی و توجّه                                      ۲۴

تصویرسازی ذهنی چیست                                 ۲۵

چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی                         ۲۵

انواع تصویرسازی ذهنی                                       ۲۶

موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن                      ۲۸

نظریه­های تصویرسازی ذهنی                                           ۳۰

شیوه­های توسعۀ برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی          ۳۷

کاربردهای تصویرسازی ذهنی                               ۳۸

افزایش مهارت­های روان­شناختی                   ۳۸

تحقیقات مربوط به توجّه                                ۴۰

تحقیقات مربوط به تصویرسازی ذهنی                                   ۵۲

تحقیقات مربوط به تصویرسازی کانون توجّه                                       ۶۱

نتیجه گیری                                                       ۶۳

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق                                           ۶۵

جامعه و نمونۀ آماری          ۶۵

متغیّرهای تحقیق                                     ۶۵

ابزار اندازه­گیری و روش جمع ­آوری اطلاعات            ۶۶

شیوۀ اجرای تحقیق                                    ۷۰

روش آماری و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات                    ۷۳

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته­های تحقیق

بررسی توصیفی داده­ها                                                 ۷۶

آزمون فرضیۀهای آماری                                             ۷۸

فرضیۀ اول                                                                          ۷۸

فرضیۀ دوم                                                                 ۷۹

فرضیۀ سوم                                                                     ۸۰

فرضیۀ چهارم                                                            ۸۱

فرضیۀ پنجم                                                       ۸۲

فرضیۀ ششم                                                               ۸۳

فصل پنجم: بحث ونتیجه­گیری

یافته­های تحقیق                                                  ۸۵

بحث ونتیجه­ گیری داده­های تحقیق                      ۸۶

پیشنهادات پژوهشی                                               ۸۹

پیشنهادات آموزشی                                                 ۸۹

فهرست جداول

عنوان    صفحه

جدول ۱-۳ : نوع فعالیت­های گروه­های سه­گانه پژوهش           ۷۱

جدول ۲-۳ : طرح کلّی روش اجرای تحقیق                                ۷۲

جدول ۱-۴ : اطلاعات توصیفی گروهها در تکلیف ردیابی                  ۷۶

جدول ۲-۴ : اختلاف نمرۀ پیش­آزمون و پس­آزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ

فراگیری                                                                      ۷۸

جدول ۳-۴ : اختلاف نمرۀ پیش­آزمون و پس­آزمون گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحلۀ فراگیری           ۷۹

جدول ۴-۴ : نمرۀ تفاضل پیش­آزمون از پس­آزمون گروه­های سه­ گانه     ۸۰

جدول ۵-۴ : اختلاف نمرۀ پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ یادداری                                  ۸۱

جدول ۶-۴ : اختلاف نمرۀ پس­آزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحلۀ یادداری                            ۸۲

جدول ۷-۴ : نمرۀ تفاضل پس­آزمون از آزمون یادداری گروه­های سه­ گانه     ۸۳

 



موضوعات :
روش تحقیق

درباره نویسنده

تک پروژه بزرگترین مرجع برای دانشجویان

تک پروژه 123 نوشته در مرجع پایان نامه، مقاله، کتاب، پروژه دانشجویی، کنکور، استخدامی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *