پایان نامه مقایسه میزان فرسودگی شغلی و سلامتِ روان معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی
پایان نامه مقایسه میزان فرسودگی شغلی و سلامتِ روان معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان فرسودگی شغلی و بهداشت روان معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی است. این پژوهش از نوع علّی – مقایسه ای می باشد. به منظور گرد آوری داده ها از پرسشنامۀ ۲۳ سئوالی فرسودگی شغلی مسلش و جکسون و پرسشنامۀ بهداشت روانی گُلدبرگ (GHQ) استفاده شده است.
جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ معلمان مدارس عادی و مدارس استثنایی شهرهای دزفول، شوش
و اندیمشک هستند.
در نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص گردید که تفاوت معناداری بین فرسودگی شغلی معلمان عادی و معلمان استثنایی وجود دارد و همچنین بین بهداشت روانی معلمان عادی و معلمان استثنایی نیز تفاوت معناداری یافت شد. میان متغیرهای میزان تحصیلات، حقوق و سابقه با بهداشت روانی رابطه وجود داشت ولی در مورد متغیر سن و وضعیت تأهل رابطه ای یافت نگردید
و نیز میان متغیر سن با فرسودگی شغلی رابطه معنی دار بود ولی بین متغیرهای میزان تحصیلات، حقوق، سابقه و وضعیت تأهل رابطه ای یافت نشد.
فهرست
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول : کلیّات
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف کلی
اهداف جزئی
فرضیه های پژوهش
تعاریف و اصطلاحات :
– تعاریف نظری مفاهیم
– تعاریف عملیاتی مفاهیم
فصل دوم : ادبیّات تحقیق
پیشینه نظری :
– مفهوم فرسودگی
– علل پیدایش فرسودگی
– علل فرسودگی شغلی در مجموع
– اثرات عمدۀ فرسودگی شغلی
– نشانه های مرضی فرسودگی
– نشانه های فرسودگی
– رابطۀ فرسودگی شغلی و ویژگی های شخصیتی
– فرسودگی شغلی در معلمان و علل آن
– فرسودگی شغلی در معلمان مرد و زن
– رابطۀ فرسودگی شغلی معلمان با سنوات خدمت
– فرسودگی شغلی معلمان و مدرک تحصیلی
– راهکارهای پیشگیری ، درمان و بهبودی فرسودگی کاری
– رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی :
– رویکرد بالینی
– رویکرد روان شناختی _ اجتماعی
– رویکرد تبادل شرنیس
– مفهوم بهداشت روانی
– تعریف بهداشت روانی براساس مکاتب مختلف روان شناسی :
– مکتب زیست گرایی
– مکتب روانکاوی
– مکتب رفتارگرایی
– مکتب انسان گرایی
– مکتب بوم شناسی
– موارد تأثیر گذار در سلامت روانی فردی
– انقلابات بهداشت روانی
– عوامل مؤثر بهداشت روانی
– بهداشت روانی در دوره بزرگسالی
– اشتغال و بهداشت روانی زنان
– بهداشت روانی معلمان در مقابل کودکان استثنایی
پیشینه تحقیقاتی :
– تحقیقات انجام شده در داخل کشور
– تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
فصل سوم : روش تحقیق
روش پژوهش
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونه گیری
ابزار جمع آوری اطلاعات
روش اجرای تحقیق
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم : یافته های پژوهش
یافته های توصیفی
یافته های مربوط به فرضیه ها
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیتها و مشکلات تحقیق
خلاصۀ تحقیق
منابع فارسی
منابع لاتین
ضمائم
دیدگاه ها