no-img

ادامه مطلب

DOC
موزه باستان (سیلک کاشان)
doc
آبان ۶, ۱۳۹۶
تعداد صفحه: 70
۲۰,۰۰۰ تومان
۲۰,۰۰۰ تومان – خرید

موزه باستان (سیلک کاشان)


مقدماتی در مورد سیلک کاشان

از قديمي ترين تمدنهاي حاشيه كوير تمدن سيلك است. تپه هاي موسوم به سيلك واقع در ۲ كيلومتري جنوب غربي كاشان يكي از كهن ترين مراكزاستقرار بشر در فلات مركزي ايران به شمار مي آيد. حدود هفت هزار سال پيش مردم سيلك پايه و اساس تمدني را بنيان نهادند كه در دوره هاي مختلف پيشرفت شاياني را بدست آورد. نشانه هايي از اين پيشرفت و ترقي را مي توان در آثار سفالين و اشياء مسي ومفرغي بدست آمده از اين تپه ها (تپه هاي شمالي و جنوبي سيلك) كه امروزه زينت بخش اكثر موزه هاي معتبر ايران و جهان است، مشاهده كرد. اقوام سيلك كه داراي ابداعات و نوآوري هاي فراواني در صنايع آن دوران بوده اند، با تمدن بين النهرين و مناطق ديگر ايران ارتباطات فرهنگي و اقتصادي داشته اند. تمدن سيلك به عنوان يكي از نخستين تمدن هاي دشت نشين براي باستان شناسان از اهميت قابل توجهي برخوردار مي باشد. خاصه آنكه در كوزه گري و نگارگري و استفاده از آجر پخته در بناي ساختمانها و موارد متعدد ديگربه پيشرفتهاي قابل ملاحظه اي رسيده بودند. گرچه ردپاي اين تمدن ناگهان در تاريخ گم مي شود و مردم سيلك بر اثر هجوم اقوام تار و مار و گريزان مي شوند، اما برخي بر اين عقيده اند كه ساكنان سيلك پس از ويراني شهر و ديارشان به چشمه ساران به ويژه نياسرو نوش آباد پناه برده و آبادي هايي را بوجود آورده اند. منطقه اي كه شهر كاشان در آن واقع است يكي از سكونت گاهاي شهري انسان ما قبل تاريخ بوده است . كاوشهاي باستان شناسي نشان مي دهد كه ناحيه سيلك ( واقع در ۴ كيلومتري غرب شهر كاشان ) چند هزار سال پيش از پيدايش شهرهاي آريائي فلات ايران نخستين جايگاه رشد شهرنشيني بوده است.

هدف از ارائه این تحقیق

در پروژه نهایی هدف از طراحی موزه باستان (سیلک کاشان) این است که قدمت ایران کهن  را جلوی دیدگان ایرانیان و جهانیان به نمایش بگذاریم و نشان دهیم که حتی زمانی که بسیاری از مردم دنیا در خانه های خار و خاشک زندگی می کردند در ایران کهن تمدنی وجود داشته است که نه تنها در ان مردم دارای زندگی شهر نشین بودند بلکه اختراعاتی از خود به جای گذاشته اند که تا ان زمان در هیچ جای از جهان به وجود نیامده بود.مثلا وارد شدن فولاد به عرصه صنعت و ذوب فلزلات

فهرست مطالب

عنوان     صفحه

فصل اول:مقدمه

۱-۱-کلیات در مورد سیلک کاشان………………………………………………………………۱

۱-۲-هدف از تحقیق……………………………………………………………………………………..۱

۱-۳-اهمیت تحقیق……………………………………………………………………………………..۲

فصل دوم:مبانی و مطالعات مربوط به موضوع طرح

۲-۱-موقعیت سیلک  در کاشان…………………………………………………………………….۳

۲-۲- دوره اول ساخت و سازها…………………………………………………………………………………….۴

۲-۳-فن پختن…………………………………………………………………………………………………………………۴

۲-۴-شکل………………………………………………………………………………………………………………………..۴

۲-۵-نقش………………………………………………………………………………………………………………………..۵

۲-۶-ابزارهای سیلکسی………………………………………………………………………………………………..۵

۲-۷-دوره سوم ساخت وسازه ها ………………………………………………………………………………….۶

۲-۸-دوره سوم لایه ی شماره۲……………………………………………………………………………………۷

۲-۹-دوره سوم لایه ی شماره۳…………………………………………………………………………………..۷

۲-۱۰-دوره سوم لایه ی شماره۴…………………………………………………………………………………۷

۲-۱۱-دوره سوم لایه ی شماره۵………………………………………………………………………………..۸

۲-۱۲-دوره سوم لایه ی شماره۶………………………………………………………………………………..۸

۲-۱۳-دوره سوم لایه ی شماره۷……………………………………………………………………………….۹

۲-۱۴-مردگان…………………………………………………………………………………………………………….۹

۲-۱۵-سفال ……………………………………………………………………………………………………………….۱۰

۲-۱۶-شکل ………………………………………………………………………………………………………………..۱۰

۲-۱۷-خمره ها……………………………………………………………………………………………………………۱۱

۲-۱۸-نقش ……………………………………………………………………………………………………………….۱۱

۲-۱۹-پیکرها…………………………………………………………………………………………………………….۱۲

۲-۲۰-تقلیدی از سیلکس………………………………………………………………………………………….۱۲

۲-۲۱-دوره چهارم……………………………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲۲-ساخت و سازها………………………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲۴-مردگان…………………………………………………………………………………………………………..۱۳

۲-۲۵-کوزه دو دسته………………………………………………………………………………………………..۱۴

۲-۲۶-جامها……………………………………………………………………………………………………………….۱۴

۲-۲۷-جامهای دسته دار نوع دوستکامی………………………………………………………….۱۴

۲-۲۸-خمره ها……………………………………………………………………………………………………۱۴

۲-۲۹-زمانبندی………………………………………………………………………………………………….۱۵

۲-۳۰-جایگاه زیگورات در تاریخ معماری ایران………………………………………………..۱۸

۲-۳۱-ساحت و سازها در دوره دوم………………………………………………………………….۲۰

فصل سوم: بررسی نمونه های موردی

۳-۱-موزه لوور …………………………………………………………………………………………………..۲۹

۳-۲-موزه ملی کاشان…………………………………………………………………………………………۳۴

فصل چهارم:مکان طراحی و شناخت بستر طراحی

۴-۱- موقعیت جغرافیایی…………………………………………………………………………….۳۵

۴-۲-٢- موقعیت تاریخی………………………………………………………………….۳۵

۴-۳-موقعیت فرهنگی……………………………………………………………………..۳۶

۴-۴-٤- موقعیت اقتصادی……………………………………………………………………….۳۶
فصل پنجم:برنامه ریزی فیزکی و روند شکل گیری طرح

۵-۱       بخش اول………………………………………………………………………………………………….۳۸

۵-۱-۱-اولین موزه ها  …………………………………………………………………………………………..۳۹

۵-۱-۲-قرن هجدهم………………………………………………………………………………………………۴۰

۵-۱-۳-قرن نوزدهم………………………………………………………………………………………………..۴۱

۵-۱-۴-قرن بیستم………………………………………………………………………………………………….۴۱

۵-۱-۶-انواع موزه ها……………………………………………………………………………………………….۴۲

۵-۱-۷-طبقه بندی موضوعی …………………………………………………………………………………۴۲

۵-۱-۸-موزه تاریخی………………………………………………………………………………………………..۴۳

۵-۱-۹-موزه های تاریخ طبیعی……………………………………………………………………………..۴۴

۵-۱-۱۰-موزه های علم و فناوری…………………………………………………………………………۴۴

۵-۱-۱۱-موزه های فضای باز………………………………………………………………………………..۴۵

۵-۱-۱۲-سایر موزه ها ………………………………………………………………………………………….۴۵

۵-۲-بخش دوم

۵-۲-۱-سیاست و شیوه های گرداوری منابع موزه های  …………………………………….۴۸

۵-۲-۲-سیاست گرد اوری منابع موزه های  ……………………………………………………….۴۸

۵-۲-۳-نحوه گرداوری منابع موزه چگونه خواهد بود………………………………………….۴۹

۵-۲-۴-طبقه بندی بر حسب سطح تخصص مخاطبان………………………………………..۴۹

۵-۲-۵-طبقه بندی براساس حوزه جغرافیایی مخاطبان………………………………………۴۹

۵-۲-۶-شیوه ها و منابع گرداوری اثار موزه ای……………………………………………………۴۹

۵-۲-۷-مستند سازی…………………………………………………………………………………………۵۲

۵-۲-۸-اهدا  ………………………………………………………………………………………………………۵۰

۵-۲-۹-خرید  ………………………………………………………………………………………………….۵۱

۵-۳-بخش سوم

۵-۳-۲-حفظ ونگهداری…………………………………………………………………………………………..۵۴

۵-۳-۳-ساختار و عملکرد موزه………………………………………………………………………………..۵۴

۵-۳-۴-فضای فیزیکی موزه…………………………………………………………………………………….۵۵

۵-۳-۵-الارهای نمایش……………………………………………………………………………………………..۵۶



موضوعات :
پایان نامه , معماری

درباره نویسنده

تک پروژه بزرگترین مرجع برای دانشجویان

تک پروژه 123 نوشته در مرجع پایان نامه، مقاله، کتاب، پروژه دانشجویی، کنکور، استخدامی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *