no-img

ادامه مطلب

DOC
نقش علم در زندگی قرآنی
doc
آبان ۵, ۱۳۹۶
تعداد صفحه: 208
۲۰,۰۰۰ تومان
۲۰,۰۰۰ تومان – خرید

نقش علم در زندگی قرآنی


چکیده

از ديدگاه قرآن، پايبندي به علم  و معرفت و رسيدن به يقين يا عدم التزام و توجه به آن نقش عمده اي در زندگي انسان ها دارد. چنان چه يكي از مباحث مهم مفسران و دانشمندان اسلامي از صدر اسلام تا كنون ،‌همين مطلب بوده است تا جايي كه حتي بابي جداگانه را در كتاب هايشان به علم و معرفت و فوائد آن اختصاص داده اند. ‌داشتن علم انسان را به واقع و حقيقت مي رساند و او را از لغزش گاه ها و آسيب ها در امان مي دارد.مطلبي كه  با بررسي آيات قرآني و روايات نيز، به وضوح با آن برخورد خواهيم كرد. اين علم از راه هايي مثل فطرت ، حس، فكر ، شهود و وحي قابل دسترسي است و فايده ي آن براي  انساني كه  از ابتدا به داشتن علم و يقين در زندگي اهميت بدهد و در تمام مراحل خود را ملتزم به اين روش بداند، آن است كه فرد با اين علم پايه هاي اعتقادي محكمي براي خود مي سازد و از تقليد دوري مي كند. اين چنين شخصي همواره قدرت دفاع از عملكرد خويش را دارد و از شتابزدگي دوري مي كند. هم چنين دچار بيماري سوء ظن نشده، از مجادله هاي بي فايده با ديگران دوري مي كند زيرا مي داند كه اين كار شيطاني است. چنين فردي با بصيرتي كه در او به وجود آمده خود را ملتزم به مشاركت سياسي مي داند و از رهبري الهي خود اطاعت مي كندو در خانواده اش نيز  ملتزم به عمل به وظايفش است .اما،‌وجود موانعي مانند توجه به خرافات ، شايعات و شك و ترديد مي تواند انسان را از رسيدن به فوائد زندگي بر اساس علم محروم نمايد و او را دچار آسيب هاي فراواني كند.

واژگان كليدي:

قرآن،‌علم ،‌يقين، جهل، زندگی قرآنی

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                       صفحه

مقدمه     ۱

بخش اول:کلیات و مفهومشناسی          ۲

فصل اول: كليات    ۳

۲-۱-بيان مسأله     ۵

۳-۱- علت انتخاب موضوع و اهميت و فائده آن   ۶

۴-۱- پيشينه پژوهش           ۷

۵-۱-سوالات تحقيق            ۹

۶-۱-فرضيه تحقيق ۹

۷-۱-نوع تحقيق     ۱۰

فصل دوم: مفهوم شناسي       ۵

۱-گفتار اول:مفهوم شناسي سبك زندگي ۱۳

۱-۱-معناي لغوي سبك         ۱۳

۱-۲-معناي اصطلاحي سبك زندگي      ۱۳

۲- گفتار دوم:مفهوم شناسي علم           ۱۴

۲-۱-معناي لغوي علم          ۱۴

۲-۲-معناي اصطلاحي علم    ۱۴

۳-۲-تفاوت علم با ديگر واژه هاي نزديك به آن    ۱۵

۳-گفتار سوم:مفهوم شناسي يقين          ۱۵

۳-۱-معناي لغوي يقين         ۱۵

۳-۲-معناي اصطلاحي يقين   ۱۶

۳-۳-تفاوت يقين با ديگر واژه هاي نزديك به آن   ۱۶

۳-۴-انواع يقين     ۱۷

۴-گفتار چهارم:مفهوم شناسي معرفت    ۱۹

۴-۱-معناي لغوي معرفت     ۱۹

۴-۲-معناي اصطلاحي معرفت           ۱۹

۴-۳-تفاوت معرفت و علم     ۲۰

۵-گفتار پنجم:مفهوم شناسي ظن          ۲۱

۵-۱-معناي لغوي ظن:         ۲۱

۵-۲- معناي اصطلاحي ظن: ۲۱

۵-۳- تفاوت ظن با واژه هاي نزديك به آن          ۲۲

۶-گفتار ششم : مفهوم شناسي شكّ        ۲۲

۶-۱-معناي لغوي شك:         ۲۲

۶-۲- معناي اصطلاحي شك: ۲۳

۶-۳-تفاوت شك و ظنّ         ۲۳

گفتار هفتم:مفهوم شناسي تقليد ۲۴

۷-۱-معناي لغوي تقليد         ۲۴

۷-۲-معناي اصطلاحي تقليد   ۲۴

۸-گفتار هفتم:مفهوم شناسي خرافه        ۲۵

۸-۱-معناي لغوي خرافه       ۲۵

۸-۲-معناي اصطلاحي خرافه ۲۵

۹-گفتارهشتم:مفهوم شناسي شايعه        ۲۵

۹-۱-معناي لغوي شايعه       ۲۵

۹-۲-معناي اصطلاحي شايعه ۲۶

بخش دوم:آثار علم و راههاي كسب آن در قرآن و روايات    ۱۳

فصل اول: آثار علم از ديدگاه قرآن و روايات       ۱۴

۱- نيازمندي به علم در هر كاري         ۲۹

۱-۱-سنجش ارزش هر فردي با علم و تخصصش :           ۲۹

۲-۱-كاركردهاي گوناگون علم در كلام معصوم(عليه السلام)            ۳۰

۲- علم مايه تشخيص ارزش ها از ضد ارزش ها  ۳۱

۳-تاثیر یقین بر آرامش و راحتي         ۳۲

۴-رابطه حرص و جهل       ۳۳

۵- اطاعت در سايه علم        ۳۴

۶-تفاوت یقین و ايمان          ۳۵

۷- ولايت و سرپرستي خداوند برعالمان            ۳۶

۸-ارتباط جهان بینی با سعادت            ۳۷

۹-تاثیر علم بر بصیرت در تمام ابعاد زندگی       ۳۸

۱۰- مقايسه عالم و غير عالم  ۴۰

۱۱- فقدان علم و بازایستادن از عمل     ۴۱

۱۲- لزوم تبعيت از راسخان در علم     ۴۲

۱۳-‌مجهز شدن به سلاح علم در مجادلات           ۴۴

۱۴- طلب علم از خداوند موجب ‌دعاي خوبان      ۴۵

۱۵-رابطه علم و عبودیت     ۴۶

۱۶- تفاوت علم حقيقي و غير حقيقي     ۴۷

فصل دوم: راههاي كسب علم ۴۹

۱-گفتار اول: فطرت            ۵۰

۱-۱-معناي فطرت  ۵۰

۱-۲-علم فطري     ۵۰

۲- گفتار دوم: حس  ۵۳

۲-۱-معرفي اين ابزار  از ديدگاه قرآن   ۵۳

۲-۲-جايگاه و نقش حواس در ادراك حقايق         ۵۵

۳- گفتار سوم:وحي ۵۵

۳-۱-معناي وحي   ۵۵

۳-۲-جايگاه وحي در اصول اعتقادي    ۵۶

۳-۳-وحي از ديدگاه قرآن و بيان ويژگي هاي آن  ۵۷

‏۴-گفتار چهارم: تفكر           ۵۸

۴-۱-فرايند تفكر در آيات قرآن            ۵۸

۴-۲-ديدگاه روان شناسان در مورد فرايند تفكر     ۶۰

۵-گفتار پنجم: كشف و شهود  ۶۲

۵-۱-معناي كشف و شهود     ۶۲

۵-۲- شهود از ديدگاه قرآن و  در كلام بزرگان و روان شناسان         ۶۴

۵-۲-۱-نمونه اي از شهود در قرآن      ۶۴

۵-۲-۲- شهود از ديدگاه ملاصدرا        ۶۵

۵-۲-۳-شهود در نگاه روان شناسان     ۶۶

۵-۳- مقايسه شهود با علوم ديگر و دلايل ترجيح آن از ديدگاه عارفان  ۶۷

بخش سوم:نقش علم در ابعاد گوناگون زندگي بشر ۶۹

فصل اول: نقش علم در بعد اعتقادي     ۷۰

۱-توحيد  ۷۳

۱-۱-علم ريشه توحيد و جهل ريشه شرك           ۷۳

۱-۲-رابطه تفكر در آيات الهي و تقويت توحيد    ۷۴

۱-۳-آثار رسيدن به يقين در عقيده توحيد            ۷۶

۱-۳-۱-تأثير يقين در اعتقاد به ربوبيت تكويني خداوند       ۷۶

۱-۳-۲-تأثير يقين در اعتقاد به ربوبيت تشريعي خداوند      ۷۷

۲-گفتار دوم: نبوت و قرآن    ۷۸

۲-۱-يقين در نبوت ۷۸

۲-۲-يقين به قرآن   ۷۹

۳-گفتار سوم: معاد  ۸۱

۳-۱-رابطه تفكر و يقين به معاد          ۸۱

۳-۲-يقين به آخرت و شهادت طلبي از صفات مؤمنين        ۸۲

۳-۳-مورد باز خواست واقع شدن به خاطر نداشتن علم ،حتي در رجعت          ۸۴

۴-گفتار چهارم: خود شناسي   ۸۵

۵-گفتار پنجم: خودسازي       ۸۷

۵-۱-فوائد يقين در خود سازي            ۸۷

۵-۲-رابطه عبادت خالصانه با دين       ۸۸

فصل دوم: نقش علم در بعد اخلاقي       ۵۰

۱-گفتار اول: اجتناب از بي بند و باري ۹۲

۱-۱-تقابل معناي عقل و جهل            ۹۲

۱-۲-رابطه علم و سطح دينداري افراد در جامعه  ۹۴

۲-گفتار دوم: اجتناب از حسادت          ۹۵

۲-۱-معناي حسادت ۹۵

۲-۲-رابطه جهل و حسادت   ۹۵

۳-گفتار سوم:اجتناب از سوء ظن         ۹۶

۳-۱- سوء ظن نسبت به خداوند          ۹۶

۳-۲-سوء ظن به انسان ها     ۹۸

۴-گفتار چهارم: اجتناب از بهانه جويي  ۹۹

۴-۱-تقسيم بندي افراد در مواجهه با حقيقت         ۹۹

۴-۲-بهانه جويي ،خويي كودكانه        ۱۰۰

۵-گفتار پنجم:اجتناب از تعصب و لجاجت          ۱۰۲

۵-۱-رابطه تعصب و جهل    ۱۰۲

۵-۲-قرآن پرچم دار مخالفت با تعصب بي جا      ۱۰۳

۵-۳-جدال همراه تعصب، نوعي پيروي از شيطان            ۱۰۴

فصل سوم: نقش علم در بعد اجتماعي    ۱۰۵

۱-گفتار اول: بيدارگري        ۱۰۶

۲-گفتار دوم: وحدت            ۱۰۸

۲-۱-ارتباط جهل و اختلاف   ۱۰۸

۲-۲-محكوميت اختلاف بعد از علم از سوي قرآن كريم       ۱۰۹

۳-گفتار سوم: مانع پشيماني از تصميمات نادرست ۱۱۰

۴-گفتار چهارم: قدرت انتقاد از وضع نامطلوب    ۱۱۱

۵-گفتار پنجم: قانون مداري   ۱۱۳

فصل چهارم: نقش علم در بعد سياسي    ۱۱۴

۱-گفتار اول:موجب مشاركت سياسي    ۱۱۵

۲-گفتار دوم: اجتناب از اطاعت طاغوت            ۱۱۶

۳-گفتار سوم: تبعيت از رهبري الهي    ۱۱۸

۴-گفتار چهارم: استقامت و پيروزي     ۱۲۰

۵-گفتار پنجم: تحليل درست سخن رقباء ۱۲۳

فصل پنجم: نقش علم در بعد خانوادگي   ۱۲۵

۱-گفتار اول :تربيت و رشد صحيح فرزندان       ۱۲۶

۲-گفتار دوم: رفتار صحيح    ۱۲۸

۳-گفتار سوم: وظيفه شناسي  ۱۳۰

فصل ششم: نقش علم در بعد فردي       ۱۳۳

۱-گفتار اول: رشد استقلال فكري در انسان         ۱۳۴

۲-گفتار دوم: دفاع صحيح از عملكرد خويش       ۱۳۵

۳-گفتار سوم: قدرت انتخاب و تصميم گيري       ۱۳۹

۳-۱-وجود يا عدم دشمنان عقل در مسير حركت انسان       ۱۳۹

۳-۲-رابطه قدرت انتخاب و سعادت انسان          ۱۴۰

۴-گفتار چهارم: پرهيز از شتابزدگي     ۱۴۲

۴-۱- آيه ي خبر دادن فاسق   ۱۴۲

۴-۲- تطبيق آيه با جامعه اي اسلامي امروز       ۱۴۳

۵-گفتار پنجم: مسئوليت پذيري           ۱۴۴

۶-گفتار ششم: شهادت طلبي   ۱۴۶

بخش چهارم:موانع تحقق علم در قرآن   ۱۴۹

۱- گفتار اول:كتمان و حق پوشي         ۱۴۹

۱-۱-رابطه علم و كتمان حقايق           ۱۴۹

۱-۲- داستان عبرت انگيز بلعم باعورا در قرآن    ۱۵۱

۲-گفتار دوم: پيروي از ظن   ۱۵۳

۳-گفتار سوم : تقليد كوركورانه           ۱۵۵

۳-۱-تقليد از ملل ديگر         ۱۵۷۷

۳-۲-انگيزه هاي تقليد          ۱۵۸

۳-۲-۱-تقليد از رسوم و آداب ناپسند گذشتگان     ۱۵۸

۳-۲-۲-تقليد براي كسب شهرت          ۱۵۹

۳-۲-۳–تقليد در راستاي منافع حزبي و جناحي    ۱۶۰

۳-۳-مضرات تقليد  ۱۶۰

۳-۳-۱- تقليد، عامل انحراف از توحيد  ۱۶۰

۳-۳-۳-  تقليد مانع آزاد انديشي           ۱۶۱

۳-۳-۴- تقليد،‌ مانع تكامل جامعه و اجراي مقاصد شريعت   ۱۶۲

۴-گفتار چهارم: خرافات گرايي           ۱۶۳

۴-۱-علت ايجاد خرافات در بين مردم    ۱۶۳

۴-۲-مثال هايي براي عقايد خرافي و وظيفه هر گروه در برابر آن     ۱۶۵

۵-گفتارپنجم: مد پرستي        ۱۶۷

۵-۱-عناصرفرهنگ            ۱۶۷

۵-۲- تفاوت خواص و عوام  ۱۶۸

۵-۳- هم نوایی      ۱۶۹

۶-گفتار ششم:شايعه سازي     ۱۷۰

نتيجه گيري :        ۱۷۴

فهرست منابع        ۱۷۶



موضوعات :
پایان نامه , قرآنی
برچسب‌ها :

درباره نویسنده

تک پروژه بزرگترین مرجع برای دانشجویان

تک پروژه 123 نوشته در مرجع پایان نامه، مقاله، کتاب، پروژه دانشجویی، کنکور، استخدامی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *